Native ads eller infødt markedsføring er betalt innhold eller annonser, som ved første øyekast ser ut som vanlige artikler. En god del av annonser vi ser i dag i sosiale medier teller som “innfødt” eller native ads, spesielt hvis stilen og tonen i annonsen ligner på innholdet rundt den.
Foto: Unsplash
“Much advertising on social media counts as “native”, especially if the style and tone of the ad is similar to the content surrounding it”
Annonsørinnhold
En bedre måte å forklare native ads på er "annonsørinnhold". Du har sikkert sett mange eksempler på dette både i nettaviser, magasiner og andre steder.
Dette er annonser som ser ut som artikler og annet innhold, men som er mer som en "forkledd" artikkel. Native ads har også blir kalt lureannonser, snikreklame o.l, men det nå satt krav til at man må tydelig må markere disse er et grep for å hindre at forbruker skal tro at dette er journalistikk.
Her nedenfor ser man et eksempel på en native ad fra bt.no.
Strengere krav
Det har blitt satt strengere krav den senere tid til å merke native ads som over her. Annonsen må være tydelig merket med "Annonsørinnhold" og man ser logoen til annonsøren helt oppe til høyre. Dette for at man skal være åpen og ærlig på at innholdet man ser eller evt klikker inn på er betalt, på samme måte som "vanlige" annonser.
Her ser du hvordan det ser ut når man klikker seg inn på selve annonsen.
Muligheter
Native ads gir deg som bedrift og markedsfører en utrolig fin måte å få frem ditt budskap og dine annonser på en mer relevant og verdifull måte ovenfor forbruker. Native ads gir deg muligheten til å gå mer i dybden på det produktet eller de produktene/ tjenestene du ønsker å fremme, og jeg vil også påstå at det er av mer verdi for forbruker. Du "tvinger" de ikke inn på din nettside, men viser frem produktet på en måte som forhåpentligvis trigger de til å besøke nettsiden din, sjekke ut produktet, eller kanskje til og med ta kontakt for å vite mer.
Dersom du er godt kjent med din målgruppe, så gir det mange muligheter for deg som annonsør å finne aktuelle plattformer hvor du kan annonsere. F.eks. driver du med brød, kaker el.l. så kan eksempelvis det å lage en native annonse på bakerkonditor.no være et smart trekk. Eller driver du med sminke eller hudpleieprodukte,r og har kvinner som målgruppe, så er kanskje ELLE eller VOGUE aktuelle plattformer.
Tenk nøye gjennom
Det er forskjell på digitalt og et fysisk magasin/ plattform, men begge deler kan gi gode resultater dersom man gjør det riktig.
Dette er vel verdt et forsøk i å teste ut, men det viktigste hvis man kjører i gang med native ads, er at man MÅ gjøre det ordentlig. Det er kanskje kjappere å lage en annonse eller post som man booster på Facebook og/ eller Instagram, men uttellingen med native ads er nok en annen vil jeg tro.
Her bør du tenke godt gjennom både bilder, video, tekst og måten du fremstiller produktet/ tjenesten din på, og prøv å sette deg i målgruppens sko/ tankesett. Native ads er en fin måte å informere og opplyse målgruppen, men på en måte som oppfattes som litt mer subtil og ikke så "pushy".
Husk å skape verdi for kunden din!
Lykke til!
-Frk Hjortland
Comments