Visste du at YouTube er den nest mest besøkte siden på internett med over 2.2 milliarder brukere? Den er i tillegg også den nest største søkemotoren. Slik at dersom du ønsker å promotere din merkevare, så er YouTube absolutt et smart sted å gjøre det. Nøkkelen er bare å vite hvordan.
1. Bruk Googlerelevante nøkkelord
En god måte å promotere YouTube-kanalen din er å prioritere SEO, altså søkemotoroptimalisering. Det er mange som søker på Google før de benytter seg av YouTube, så hvis du dermed bruker Googlerelevante - nøkkelord, så vil Google fremheve videoen din. Slik at det er viktig å bruke nøkkelord som er relevante for hva folk søker på.
Google sin søkeordplanleggeren er et verktøy du kan bruke for å finne riktige nøkkelord. Finn 5 - 15 ord som andre vil bruke for å finne til din kanal.
Når du funnet nøkkelordene dine, Google ordene ett og ett om gangen.
Analyser søkene dine og se hva som kommer opp først. Se om topp resultatet er artikler, videoer eller bloggpost.
Hvis det er vanskelig å finne relevante resultater når du søker på ordene så prøv å legg til “Hvordan” “hva”, eller for eksempel “Tutorial”.
2. Ha en enkel og konkret videotittel
Det første seerne ser når de søker på enkelte emner på YouTube så er det tittelen din. Her er det viktig å være konkret og ha en beskrivende tittel. Om den ikke fanger seerne, så vil de ikke klikke inn på videoen.
Vær konkret med tittelen. Fortell seerne hva de får se i videoen. Prøv også å hold tittelen innenfor 60 tegn så den ikke blir delvis kuttet når man søker etter videoen.
Bruk nøkkelordene dine i første halvdel av setningen.
Unngå clickbait-titler. Dette blir bare et irritasjonsmoment for seerne når de klikker inn på videoen og ikke får infoen/ innholdet de ønsker.
3. Lag en beskrivende og fengende thumbnail
Mennesker legger først og fremst merke til visuelle ting, slik at det å ha en triggende thumbnail er alfaomega. Her er noen tips for en god thumbnail:
Bruk en tekst som beskriver videoen din
Prøv å hold deg til samme layout, font type og farge tema så videoene dine vil bli lettere gjenkjent. Det er også lettere å få oversikt over alle videoene dine inne på siden din.
Hvis du ikke har dine egne bilder så kan du finne bilder fra eksempelvis Unsplash gratis!
Oppløsning: 1280 x 720 px. Du kan også bruke hvilke som helst 16:9 størrelsesforhold så lenge du vidden er minst 640 px
Format: JPG, PNG eller GIF.
Størrelse: Bilder bør ikke være større en 2MB. Da kan det bli uklart.
4. Fyll ut profilen din
En av de første tingene man bør gjøre når du lager en YouTubekanal er å fylle ut profilen. En god profil er en veldig god måte å booste kanalen.
Optimaliser beskrivelsen av YouTubekanalen din. Her kan du bruke nøkkelord du ønsker å få frem for å beskrive hva seerne dine får se på kanalen din. Men skriv gjerne i mer utfyllende setninger, istedenfor punktvis med nøkkelord.
Fortell seerne når neste video kommer ut. Planlegg hvilke dager du kommer til å poste video og nevn det gjerne i videoene dine også. Da vet seerne dine når de kan forvente en ny video fra deg.
Sørg for at profilen din inneholder kontaktinfo slik at seerne og potensielle samarbeidspartnere kan kontakte deg.
5. Optimaliser videobeskrivelsen din
Gi videoen din en liten beskrivelse i teksten under. Dette kan gi seerne litt mer info om hva videoen handler om.
Skriv nøkkelordene dine i begynnelsen av teksten
Du kan skrive maks 5000 tegn i teksten, så skriv den viktigste infoen først. De første 150 ordene vil komme over “vis mer” knappen så her gjelder det å skrive det viktigste først
Bruk relevante hashtags så blir det lettere for seerne å finne videoen din. Men husk å følg YouTube sine regler innenfor hashtag, hvis ikke kan kontoen din bli straffet.
6. Følg YouTube sin guideline
Følg YouTube sin guideline når det kommer til metadata, dette inkluderer tittelen på videoen, beskrivelse og hashtags.
Skriv hva videoen din faktisk handler om. Ikke legg til andre beskrivelser eller hashtags fordi det er en trend ute å går.
Velg kvalitet over kvantitet.
7. Lever kvalitet
Å poste videoer med god kvalitet er nøkkel for YouTubekanalen din. Dette er en flott måte å engasjere seerne dine, få flere følgere og få en høyere rangering når man søker på YouTube. Dette er fordi YouTube prioriterer seerne sin underholdning ved å følge med på algoritmen.
8 . Lag videoer med høy kvalitet
Dårlig lyd, bilde og ideer er ikke en god oppskrift til en video som vil hente inn seere. Sørg for å ha et godt kamera! De nyeste telefonene leverer også god kvalitet på lyd og bilde. Og pass på at lyden er bra så man kan høre hva som blir sagt!
En annen ting som er lurt å gjøre er å tekste videoene dine! Dette inkluderer budskapet til alle og er en fordel når man scroller gjennom sosiale medier uten lyd.
9. Engasjer deg hos seerne dine
På samme måte som du ønsker at seerne skal engasjere seg hos deg og i dine videoer så må du engasjere deg hos de. De fleste største YouTubekanale har nettopp gjort dette, og er en av grunnene til at de lykkes
Svar på kommentarene du får. Selv de negative!
Du kan hjerte/ like kommentarene
Følg andre sin YouTubekanal
Om seerne legger igjen en kommentar hvor de ønsker at du skal legge ut en video om et tema, så gjør gjerne det. Dette er en super måte å vise at du ser og hører seerne dine!
Lag konkurranser så følgerene dine kan delta i
Organiser Q&A eller “spør meg om hva som helst” - videoer
10. Samarbeid med andre YouTubere eller samarbeidspartnere
Ta kontakt med YouTubere eller andre som driver med sosiale medier innenfor ditt område. Dette kan bli en gøy video for seerne dine å se og om du sitter fast med nye ideer så kan dette være en redning.
Det er ofte vanlig å lage en video for din kanal og en annen video for personen du samarbeider med sin kanal. På denne måten vil dere introdusere hverandre for deres følgere og forhåpentligvis få et større publikum.
En ting som er viktig å huske på er at det er viktig at du kan stå innenfor det du promotere for på din kanal. Dette gjelder uansett om det er et produkt eller en samarbeidspartner.
Det du introduserer for seerne dine vil få en tilknytning til deg, uansett, om det er godt eller vondt. Promoter produkter eller personer som har samme verdier som deg.
Lykke til!
- FrkHjortland
Comentários