top of page
Search
  • Writer's pictureFrk Hjortland

Markedsføringsordliste

I denne artikkelen har vi skrevet en markedsføringsordliste som forhåpentligvis gir en forklaring på alle ordene du lurer på hva betyr innenfor markedsføring. Vi har gjort vårt beste for å forklare og forenkle visse begreper som kan være greit å kunne når man driver med markedsføring.



En markedsføringsordliste som forklarer deg viktige ord er alltid greit å ha

Kilde: Unsplash.com

A

A/B testing

A/B testing (også kjent som split eller bøtte testing) er en metode for å sammenligne to versjoner av en nettside eller applikasjon mot hverandre for å finne ut hvilken som gir best resultater.

A/B testing brukes først og fremst til eksperimenter der to eller flere varianter av én side blir vist til ulike, og tilfeldige, brukere . Deretter blir statistisk analyse brukt til å bestemme hvilken variant som gir best resultater i form av et gitt konverteringsmål.

Account Based Marketing (ABM)

ABM er i hovedsak en form for strategisk bedriftsmarkedsføring. En organisasjon velger ut et individuelt prospekt eller en kundekonto - selskaper, ikke individuelle personer - og behandler det som sitt eget marked.

Det er med andre ord akkurat som navnet tilsier: markedsføring som er basert på en gitt konto, eksisterende eller potensiell. Denne markedsføringsstrategien gjennomføres vanligvis av salgsorganisasjoner på bedriftsnivå, og er mest relevant for B2B-relasjoner.


Ad recall

Ad recall er et mål for annonseringseffektivitet der et utvalg av respondenter blir utsatt for en annonse og deretter blir spurt senere om de husker annonsen.


Adobe Creative Cloud Creative Cloud for datamaskiner er et glimrende utgangspunkt for å starte et hvilket

som helst designprosjekt. Åpne og oppdater skrivebordsprogrammene raskt, håndter og del ressursene som er lagret i Creative Cloud. Det beste av alt er at applikasjonen er gjemt unna, men likevel er tilgjengelig når du trenger den – slik at du kan fokusere på det kreative.

Affiliate Marketing Affiliate marketing er en strategi der andre personer eller selskaper markedsfører dine produkter gjennom sine egne kanaler, mot en del av fortjenesten. Man kan tilnærme seg affiliate markedsføring på to måter:


Du kan tilby et affiliate program til andre, eller du kan registrere deg for å være en annen virksomhets affiliate. Virksomheter som kjører affiliate programmer betaler sine partnere en sum for hvert “lead” eller salg som kommer til nettsiden. Ditt hovedmål bør være å finne partnere innenfor din målgruppe som kan tilegne ditt produkt eller nettside de riktige egenskapene.

Et eksempel på samarbeidspartnere er bloggere, nettmagasiner og privatpersoner (ofte brukt gjennom Facebook). Disse har ofte en stor påvirkningskraft på sine lesere og følgere. Dette kan være spesielt effektivt om du har et nytt produkt som skal lanseres, eller om du trenger mer trafikk og oppmerksomhet til nettsiden.


Agile Marketing Agile marketing, eller fleksibel markedsføring, er en tilnærming til markedsføring som henter inspirasjon fra fleksibel programvareutvikling. Målet med fleksibel markedsføring er å forbedre markedsføringens effektivitet, forutsigbarhet og tilpasningsevne. . Det går ut på å ha evnen til å være fleksibel og tilpasningsdyktig på de følgende punktene:

  • Prosessledelse

  • Samarbeid

  • Justering

  • Kontinuerlig forbedring

  • Tilpasning til endring

  • Oprette gjenvinningsbar kundeopplevelse


Alt-tagger/tekst ALT-tags er en tekst som hjelper med å beskrive bildet og hva det handler om. Ved å beskrive bildene dine på best mulig måte gjør du det lettere for dem som søker å finne det de leter etter, og deg. Dette gjør det også lettere for søkemotorer å lese bildene på siden din. Ideelt sett burde du manuelt skrive inn ALT-tekst for hvert bilde du laster opp, og teksten burde være individuelt tilpasset hvert bilde med en unik beskrivelse. Alt-tekst En alternativ bildetekst, eller alt-tekst, er en beskrivelse av hva bilder på nett inneholder og eventuelt hva bildet lenker til. Det er viktig at du er påpasselig med å legge inn gode alt-tekster på alle dine bilder. Da får du et mest mulig brukervennlig og tilgjengelig nettsted – for eksempel for dem som ikke kan se bildene dine. Det du må huske på er at bildeteksten bør være nyttig og informativ. Anskaffelseskostnad pr kunde/ Customer Acquisition Cost

Customer Acquisition Cost (CAC) er kostnaden ved å tiltrekke og overbevise en potensiell kunde om å kjøpe et produkt eller en tjeneste. CAC er et måleparameter som har blitt stadig mer populær å se på etter hvert som webbaserte reklamekampanjer har blitt enklere å måle samt spore. Hvis du bruker 1000kr på reklamer og får 50 kunder, da vil din anskaffelseskostnad per kunde være 20kr.


Application programming interface

Application programming interface (API), eller programmeringsgrensesnitt, er et grensesnitt i en programvare som gjør at spesifikke deler av denne kan aktiveres («kjøres») fra en annen programvare.

Avkastning på investering/ Return on Investment (ROI)

Return on Investment (ROI) er et resultatmål som brukes til å evaluere effektiviteten av en investering eller for å sammenligne effektiviteten av en rekke forskjellige investeringer. ROI måler avkastningen på en investering i forhold til investeringens kostnad. For å beregne ROI fordeles avkastningen av en investering på investeringskostnaden, og resultatet er uttrykt som prosentandel eller et forhold.



B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

R

S

T

U

V

W

Y

Å



-FrkHjortland

10 views
bottom of page