Frk Hjortland
Markedsføringsordliste
I denne artikkelen har vi skrevet en markedsføringsordliste som forhåpentligvis gir en forklaring på alle ordene du lurer på hva betyr innenfor markedsføring. Vi har gjort vårt beste for å forklare og forenkle visse begreper som kan være greit å kunne når man driver med markedsføring.

Kilde: Unsplash.com
A
A/B testing
A/B testing (også kjent som split eller bøtte testing) er en metode for å sammenligne to versjoner av en nettside eller applikasjon mot hverandre for å finne ut hvilken som gir best resultater.
A/B testing brukes først og fremst til eksperimenter der to eller flere varianter av én side blir vist til ulike, og tilfeldige, brukere . Deretter blir statistisk analyse brukt til å bestemme hvilken variant som gir best resultater i form av et gitt konverteringsmål.
Account Based Marketing (ABM)
ABM er i hovedsak en form for strategisk bedriftsmarkedsføring. En organisasjon velger ut et individuelt prospekt eller en kundekonto - selskaper, ikke individuelle personer - og behandler det som sitt eget marked.
Det er med andre ord akkurat som navnet tilsier: markedsføring som er basert på en gitt konto, eksisterende eller potensiell. Denne markedsføringsstrategien gjennomføres vanligvis av salgsorganisasjoner på bedriftsnivå, og er mest relevant for B2B-relasjoner.
Ad recall
Ad recall er et mål for annonseringseffektivitet der et utvalg av respondenter blir utsatt for en annonse og deretter blir spurt senere om de husker annonsen.
Adobe Creative Cloud Creative Cloud for datamaskiner er et glimrende utgangspunkt for å starte et hvilket
som helst designprosjekt. Åpne og oppdater skrivebordsprogrammene raskt, håndter og del ressursene som er lagret i Creative Cloud. Det beste av alt er at applikasjonen er gjemt unna, men likevel er tilgjengelig når du trenger den – slik at du kan fokusere på det kreative.
Affiliate Marketing Affiliate marketing er en strategi der andre personer eller selskaper markedsfører dine produkter gjennom sine egne kanaler, mot en del av fortjenesten. Man kan tilnærme seg affiliate markedsføring på to måter:
Du kan tilby et affiliate program til andre, eller du kan registrere deg for å være en annen virksomhets affiliate. Virksomheter som kjører affiliate programmer betaler sine partnere en sum for hvert “lead” eller salg som kommer til nettsiden. Ditt hovedmål bør være å finne partnere innenfor din målgruppe som kan tilegne ditt produkt eller nettside de riktige egenskapene.
Et eksempel på samarbeidspartnere er bloggere, nettmagasiner og privatpersoner (ofte brukt gjennom Facebook). Disse har ofte en stor påvirkningskraft på sine lesere og følgere. Dette kan være spesielt effektivt om du har et nytt produkt som skal lanseres, eller om du trenger mer trafikk og oppmerksomhet til nettsiden.
Agile Marketing Agile marketing, eller fleksibel markedsføring, er en tilnærming til markedsføring som henter inspirasjon fra fleksibel programvareutvikling. Målet med fleksibel markedsføring er å forbedre markedsføringens effektivitet, forutsigbarhet og tilpasningsevne. . Det går ut på å ha evnen til å være fleksibel og tilpasningsdyktig på de følgende punktene:
Prosessledelse
Samarbeid
Justering
Kontinuerlig forbedring
Tilpasning til endring
Oprette gjenvinningsbar kundeopplevelse
Alt-tagger/tekst ALT-tags er en tekst som hjelper med å beskrive bildet og hva det handler om. Ved å beskrive bildene dine på best mulig måte gjør du det lettere for dem som søker å finne det de leter etter, og deg. Dette gjør det også lettere for søkemotorer å lese bildene på siden din. Ideelt sett burde du manuelt skrive inn ALT-tekst for hvert bilde du laster opp, og teksten burde være individuelt tilpasset hvert bilde med en unik beskrivelse. Alt-tekst En alternativ bildetekst, eller alt-tekst, er en beskrivelse av hva bilder på nett inneholder og eventuelt hva bildet lenker til. Det er viktig at du er påpasselig med å legge inn gode alt-tekster på alle dine bilder. Da får du et mest mulig brukervennlig og tilgjengelig nettsted – for eksempel for dem som ikke kan se bildene dine. Det du må huske på er at bildeteksten bør være nyttig og informativ. Anskaffelseskostnad pr kunde/ Customer Acquisition Cost
Customer Acquisition Cost (CAC) er kostnaden ved å tiltrekke og overbevise en potensiell kunde om å kjøpe et produkt eller en tjeneste. CAC er et måleparameter som har blitt stadig mer populær å se på etter hvert som webbaserte reklamekampanjer har blitt enklere å måle samt spore. Hvis du bruker 1000kr på reklamer og får 50 kunder, da vil din anskaffelseskostnad per kunde være 20kr.
Application programming interface
Application programming interface (API), eller programmeringsgrensesnitt, er et grensesnitt i en programvare som gjør at spesifikke deler av denne kan aktiveres («kjøres») fra en annen programvare.
Avkastning på investering/ Return on Investment (ROI)
Return on Investment (ROI) er et resultatmål som brukes til å evaluere effektiviteten av en investering eller for å sammenligne effektiviteten av en rekke forskjellige investeringer. ROI måler avkastningen på en investering i forhold til investeringens kostnad. For å beregne ROI fordeles avkastningen av en investering på investeringskostnaden, og resultatet er uttrykt som prosentandel eller et forhold.
B
Bedrift til bedrift/ business to business
B2B er et begrep som ofte blir brukt som en forkortelse for bedrifter som selger og markedsfører til andre bedrifter, altså “bedrift til bedrift”.
Bedrift til kunde/ Business to customer
B2C er et begrep som ofte brukes om bedrifter som selger og markedsfører direkte til forbrukere av sine produkter eller tjenester, altså “bedrift til kunde (consumer)”.
Bedriftsblogg
En bedriftsblogg er et plattform du selv eier som du kan bruke til å publisere artikler som er av interesse for din kundegruppe. Innholdet er det viktigste i bloggen din, og det er her du burde sette av mest tid. Her er noen tips i forhold til hva du burde dele på bedriftsbloggen:
Publiser innlegg som fremhever selskapets posisjon som opinionsleder i bransjen. . Fortell om hva du tror fremtiden vil bringe, hva dere jobber med og hva som skiller dere fra de andre.
Publiser innlegg som fremhever selskapets posisjon som opinionsleder i bransjen. . Fortell om hva du tror fremtiden vil bringe, hva dere jobber med og hva som skiller dere fra de andre.
Del bransjenytt hvor du skriver om dine synspunkter på dem og hvordan det eventuelt vil påvirke din bedrift.
Kundehistorier – intervju en fornøyd kunde om hvorfor han valgte deg, og hvordan han opplevde å jobbe med dere.
Det er viktig at de ansatte også får et ansikt. Intervju noen fra bedriften, eller del litt bilder fra en team building-kveld.
Bedriftsnytt – hva er nytt i bedriften din. Del hva som skjer på en personlig og engasjerende måte.
Betaling per klikk/ Pay-per-click (PPC)
Pay-per-click, også kjent som pris per klikk (CPC), er en Internett-annonseringsmodell som brukes til å lede trafikk til nettsteder, hvor en annonsør betaler en utgiver, vanligvis en nettsideeier eller et nettverk av nettsteder, når annonsen klikkes. Betal-per-klikk er vanligvis knyttet til førsteklasses søkemotorer, for eksempel Google AdWords.
Bounce Rate
Bounce rate er et begrep som brukes i analyse av nettsidetrafikk. Det representerer prosentandelen av besøkende som går inn på nettstedet og deretter forlater (”bounce”) i stedet for å fortsette å se andre sider på samme nettsted. Bounce rate er et mål på effektiviteten av et nettsted for å oppfordre besøkende til å fortsette med besøket. Det uttrykkes som en prosentandel og representerer andelen av besøk som slutter på den første siden av nettstedet som den besøkende ser.
Brand awareness
Brand awareness, eller merkevarekjennskap, er nivået av forbrukerbevissthet for et selskap. Det måler en potensiell kundes evne til ikke bare å gjenkjenne et logo, men også å knytte det til et bestemt selskap, samt produkt eller tjeneste.
Branding/ omdømmebygging
Omdømmebygging, eller branding, handler om å skape et unikt navn og rykte for et selskap, hovedsakelig gjennom reklamekampanjer med et konsistent tema. Branding tar sikte på å etablere en betydelig og differensiert tilstedeværelse i markedet som tiltrekker og beholder lojale kunder.
Brukergrensesnitt/ user interface
User interface (UI), brukergrensesnitt eller brukerflate på norsk, er det grensesnittet som gjør at en bruker kan kommunisere med maskiner. For datamaskiner kan brukergrensesnitt deles opp i to typer: grafisk brukergrensesnitt og tekstlig brukergrensesnitt. Gode brukergrensesnitt gir mennesker muligheter til å bruke maskiner på en intuitiv måte. Det vil si, mennesker forstår raskt hvordan de skal få utført det de ønsker via grensesnittet.
Bunnen av kjøpskontrakten
Bunnen av kjøpstrakten er selve beslutningsfasen hvor kunden skal ta et valg og vurdere ulike produkter og tjenester. Her er det viktig å produsere innhold som viser ditt produkt og hvorfor nettopp du tilbyr den beste løsningen for den enkelte kunden.
C
Canonical tag
En kanonisk kode er en måte å fortelle søkemotorer om at en bestemt nettadresse representerer originalkopien av en side. Bruk av et kanonisk tag forhindrer at problemer forårsaket av identisk eller duplisert innhold vises på flere nettadresser. Praktisk sett forteller den kanoniske taggen søkemotorer hvilken versjon av en nettadresse du vil skal vises i søkeresultatene.
Calls-to-action (CTA)
En Calls-to-action (CTA) eller oppfordring til handling er et bilde eller en tekstlinje som skal få dine besøkende, leads eller kunder til å gjøre noe. Handlingene kan være ulike, eksempelvis kan det å få noen til å laste ned en e-bok være en handling.
Chatbot
Et dataprogram som simulerer menneskelig samtale gjennom talekommandoer eller tekst chat eller begge deler. Chatbot, kort for Chatterbot, er kunstig intelligens, også kjent som artificial intelligence (AI). Funksjonen kan integreres og brukes gjennom alle viktige meldingsprogrammer og mange nettsider.
Click funnel
ClickFunnels er en klikkbasert programvare som du kan bruke til å lage en serie nettsider som folk må navigere gjennom for å kunne kjøpe et produkt, eller bli med på en e-postliste eller et webinar, og du trenger ikke en gang å kunne koding.
Cold-calling
Når en selger tar kontakt med en potensiell kunde over telefon, uten at det finnes en relasjon på forhånd, og det er selgeren og ikke kunden som tar initiativ til kontakt.
Community manager
En Community Manager er ansvarlig for å advokere et merke på sosiale nettverk, og kan derfor anses å være en ambassadør for en merkevare eller et selskap. De lager sin egen sosiale persona og går aktivt ut i nettsamfunnet for å koble seg til potensielle kunder. De tar vanligvis med seg de som kanskje eller kanskje ikke har hørt om virksomheten de jobber for, og øker bevisstheten for merkevaren.
Content management system (CMS)
Content management system (CMS), eller publiseringsystem, er et verktøy som en person kan bruke til å utforme, administrere og publisere innhold på en nettside. CMS-system har moduler som kan brukes til å omorganisere og redigere, tekst, farger, fonter, temaer, og mer ved hjelp av CSS.
CSS
Cascading Style Sheets (CSS, gjennomgående stilark) er et språk som brukes til å definere utseende på filer skrevet i HTML eller XML. Prinsippet er at HTML- eller XML-dokumentet utelukkende skal beskrive struktur og semantikk, mens oppsett, farger og annen stilinformasjon skal beskrives ved hjelp av CSS. Stilinformasjonen kan integreres i selve dokumentet eller skilles ut som en egen fil med endelsen .css. Et ubegrenset antall dokumenter kan peke til og styres av samme .css-fil, noe som er styrken i CSS. Ved å endre på en fil, kan man endre fargebruk, bakgrunnsbilder og lignende i alle dokumenter som peker til CSS-filen.
D
Dark social traffic
Dark social traffic oppstår dersom du publiserer en post med en lenke uten tracking code (altså direkte på sosiale medier uten kode i lenken). I slike tilfeller vil et klikk telle som direkte klikk hvis du klikker på posten i en sosiale medier-applikasjon. Det er derfor alltid lurt å bruke lenke med sporingskode.
Demand generation
Kort fortalt er demand generation et koordinert og gjennomtenkt sett med aktiviteter som skal hjelpe deg nå dine markedsføringsmål. Demand generation- strategier har som formål å gjøre dine prospekter og kunder interessert i din bedrifts produkter og tjenester. Dette kan være med på å tiltrekke nye markeder, promotere nye produkter, bygge opp merkevaren og ikke minst engasjere eksisterende kunder.
Kanskje viktigst av alt er at demand generation-strategier og aktiviteter er berøringspunkt gjennom konverterings- og salgstrakten. Målet er å tiltrekke og pleie relevante leads og langtidsvarende kundeforhold.
For å få til dette må du som markedsfører dra nytte av markedsføringskampanjer via e-post, promotere bloggposter og nedlastbart innhold i sosiale medier og være behjelpelig i kundens kjøpsprosess. Det som skiller demand generation fra andre konsepter hvor du tiltrekker deg nye kunder, er måten du tilnærmer deg prosessen fra et langsiktig perspektiv.
Demand generation-strategier kan inkludere: E-bok- kampanje; ukentlig nyhetsbrev; frokostseminar; gratis verktøy; webinarer; annonsering på spesifikke nettsteder; innhold; og system for lead scoring.
Direktesalg
Direktesalg defineres som salg av varer og tjenester utenom fast utsalgssted – utført av selvstendige selgere og distributører. Direktesalg har eksistert i alle tider, men først på 40-50-tallet ble bransjen organisert i selskap med et spesielt konsept for salg, markedsføring og belønningsformer.
Direkte trafikk
Direkte trafikk er oftest resultatet av at en bruker skriver inn en nettadresse i nettleseren eller bruker et bokmerke for å få direkte tilgang til nettstedet. I hovedsak forekommer direkte økter når Google Analytics ikke kan bestemme en annen henvisningskilde eller kanal. Dette skiller direkte trafikk fra andre kanal grupperinger som organisk, henvisninger, sosialt, e-post og betalt.
Display annonse
Annonsering i Google Displaynettverk må ikke forveksles med annonsering i søkemotorer, hvor du gjennom Google AdWords har en tekstannonse i søkeresultatet. Displayannonser er bilder, tekst eller videoer som vises som reklame på andres nettsider som YouTube, nettaviser, apper eller blogger.
Gjennom displayannonsering treffer du brukeren i et modus der personen mest sannsynlig ikke tenker på å kjøpe dine produkter eller tjenester, men du kan påvirke og påkalle brukerens oppmerksomhet. Ved å vise annonsen i en relevant kontekst, øker sannsynligheten for at annonsen din oppfattes som interessant. Det er et godt alternativ til klassisk push-reklame på TV og radio.
Drop-shipping
Drop-shipping er en forhandlingsmetode hvor en butikk ikke har produktene som selges på lager. Når butikken selger et produkt kjøper de varen fra en tredjepart og får den sendt direkte til kunden. Som et resultat av dette ser eller håndterer selgeren aldri produktet.
E
E-handel
Elektronisk handel, eller som mange vil kalle det, netthandel, inkluderer alle former for nettbasert handel. Dette innebærer også alle forretningsprosesser og utveksling av informasjon mellom ulike systemer.
E-post
Et verktøy som kan benyttes til markedsføring, som tilsynelatende aldri går av moten. Med de rette ferdighetene er e-post et mektig verktøy som kan brukes gjennom hele kjøpsreisen til en kunde. Det er et eksepsjonelt verktøy for personalisering og målrettet innhold.
E-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring er massedistribusjon av målrettede e-postkampanjer hvor budskapet skreddersys til mottakerne, og hvor mottakerne av e-postmeldingen på forhånd har gitt sitt samtykke til å motta e-postmeldingen. Mange har trodd at e-posten er på vei til å utdateres, men studier og praksis at e-post fortsatt er et viktig og nyttig verktøy for markedsføring.
F
Facebook Business Manager
Facebook Business Manager er et viktig dashbord, hvor organisasjoner kan dele Facebook-ressurser med flere personer eller team. Du kan administrere brukertilgang til de rette personene, kredittinformasjon, laste opp produktkatalogen din, opprette et innlegg, endre faktureringsinformasjon – og mye mer.
Se hva som skjer: Få en tydelig oversikt over aktiviteten rundt siden din og annonsekontoene dine. Administrer tilgang: Rediger eksisterende tillatelser forsiden din eller annonsekontoene dine, eller legg til nye personer, inkludert byråer eller leverandører.
Facebook Pixel
Facebook pixel er rett og slett en HTML-kode for nettstedet ditt som gjør det enklere enn noensinne å måle, optimalisere og bygge publikum for dine annonsekampanjer. Ikke la deg skremme av at det er en kode, den er nemlig enkel å bruke og krever ingen kunnskap om koding.
Når noen besøker din nettside og foretar en handling, for eksempel klikker seg inn på en produktside eller kjøper et produkt, trigges Facebook-pikselen og rapporterer på denne handlingen. På denne måten får du vite når en kunde har foretatt en handling etter å ha sett din Facebook-annonse. Samtidig blir det enklere å nå ut til denne kunden igjen ved hjelp av egendefinert publikum. Etter hvert som du får flere konverteringer på nettsiden, blir Facebook bedre på å levere dine annonser til de menneskene som har større sannsynlighet for å gjennomføre visse handlinger. Med denne funksjonen kan du dermed enkelt dra nytte av handlingene besøkende gjør på nettsiden din uavhengig av enhet for å sette opp enda mer effektive, tilpassede og målrettede annonsekampanjer på Facebook.
G
GDPR
Personvernforordningen(Forordning 2016/679), på engelsk forkortet GDPR, er en forordning som skal styrke og harmonisere personvernet ved behandling
av personopplysninger i Den europeiske union (EU). Det gjelder også i noen grad behandling som skjer utenfor EU eller overføring av personopplysninger ut av EU.
Google AdWords
AdWords er Googles annonsesystem hvor hvem som helst kan gå inn og by på annonseplasser koblet til spesifikke søkeord. Med Google AdWords kan annonsører nå personer som aktivt søker etter deres produkter eller tjenester. På Google AdWords betaler annonsøren kun dersom noen klikker på annonsen, og ikke når annonsen vises.
En Adwords-annonse er typisk det du ser når du har gjort et søk i Google. Når du søker i Google er de øverste resultatene som regel Google Adwords-annonser, og kjennetegnes ved at de er markert i gult. Også i høyrekolonnen finner du annonser. Under annonsene finner du de organiske treffene, eller de «fortjente» resultatene . Med det menes at Google anser de som det beste svaret på det du leter etter.
Google Analytics
Google Analyticser et gratis verktøy fra Google som samler data og statistikk om de som besøker bloggen din. Her kan du enkelt få oversikt over hvilke innlegg som er mest populære, hvilke innlegg som flest lukker med en gang og hvor mange besøkende du hadde denne uken i forhold til forrige.
Google Search Console
Google Search Console er en gratis tjeneste som tilbys av Google. Denne hjelper deg med å overvåke og vedlikeholde nettstedets tilstedeværelse i Googles søkeresultater. Du trenger ikke å registrere deg i Search Console for at nettstedet ditt skal bli inkludert i Googles søkeresultater, men det kan hjelpe deg med å forstå hvordan Google ser på nettstedet ditt og optimaliserer ytelsen i søkeresultatene.
Google Tag Manager
Google Tag Manager er et system for administrering av tagger som gjør at du raskt og enkelt kan oppdatere tagger og kodebiter på nettstedet eller i mobilapplikasjonen din, for eksempel tagger for trafikkanalyse og optimalisering av markedsføring. I stedet for å redigere nettstedskoden din, kan du legge til og oppdatere egendefinerte tagger fra AdWords, Google Analytics, Floodlight og tredjeparter via brukergrensesnittet i Tag Manager. På denne måten reduseres forekomsten av feil, og du slipper å engasjere en utvikler til konfigureringen av tagger.
H
Hard bounce/ soft bounce
A hard bounce indikerer en permanent grunn til at en e-post ikke kan leveres. I de fleste tilfeller vil bounced e-poster bli fjernet automatisk og med en gang fra aktive abonnenter. Soft bounces vil typisk indikere et midlertidig leveranseproblem til en e-postadresse. Hvis en e-postadresse fortsetter med soft bounce vil de til slutt bli fjernet fra listen din.
Hotjar
Hotjarer det ultimate verktøyet for deg som vil se hvordan potensielle kunder faktisk bruker nettsiden din. Hotjar gjør det lett å analysere hvordan nettsiden presterer slik at du kan finne raske tiltak du kan sette i gang for å forbedre den. Du kan bruke ulike funksjoner, som heatmaps, spørreundersøkelser, opptak og mye mer.
HTML
HyperText Markup Language er et markeringsspråk for formatering av nettsider med hypertekst og annen informasjon som kan vises i en nettleser. HTML benyttes til å strukturere informasjon – angi noe tekst som overskrifter, avsnitt, lister og så videre – og kan, til en viss grad, brukes til å beskrive utseende og betydning i et dokument.
Hubspot
I HubSpotfår du et system med integrerte systemer og funksjoner som gjør at du har alt du trenger for å drive med inbound marketing og salg på ett sted. Noen av de viktigste funksjonene du kan finne er: CMS, CRM, nettside, blogg, landingssider, takkesider, skjema, workflow, analyseverktøy, e-post og mer.
I
Inbound Marketing
Inbound markedsføringskampanjer er konsentrerte tiltak for å samle alle dine markedsføringskanaler rundt et felles mål. En inbound marketing-kampanje har som formål å tiltrekke besøkende til nettsiden, konvertere leads til kunder og pleie kunder slik at de blir ambassadører for bedriften.
Inbound Marketing/ Inbound-metodikken
Inbound marketing er en markedsførings metodikk som setter alle markedsføringsaktiviteter i ett system. Content marketing, altså innholdsmarkedsføring, er en stor del av metodikken fordi inbound marketing handler om å produsere innhold av høy kvalitet som leder personer mot dine produkter og tjenester dersom disse skulle være relevante for dem. Du sørger for at innholdet som deles er relevant, engasjerende og gir nyttig informasjon som hjelper leseren å ta en avgjørelse.
Metodikken tar for seg fire steg som gir deg den beste måten å endre ukjente til kunder og promotører for bedriften din. Første steg er å tiltrekke ukjente folk til dine plattformer, for å videre kunne konvertere de til leads med verdifullt og relevant innhold. Videre til å lukke de som kunder og glede og pleie de videre i og etter kundeforholdet.
Inbound salg
Inbound salg handler om å lytte og sette kjøperens behov først. Nå er det kunden som er i førersetet. Ved et par klikk kan de finne all informasjon de måtte trenge om et produkt, for så å kjøpe det. Fra begynnelse til slutt handler hele prosessen om kjøperen, ikke selgeren. Opplevelsen tilpasses ut fra den enkelte kjøpers behov, frustrasjoner, utfordringer og mål.
InDesign
Adobe InDesign er en applikasjon for desktop publishing (DTP) som er utviklet av Adobe Systems. Det kan brukes til å designe elementer som PDF-filer, plakater, brosjyrer, magasiner, aviser, presentasjoner, bøker og e-bøker.
Influencer marketing
Dette går ut på å ta i bruk influencere, altså opinionsledere og andre enkeltpersoner som ytrer seg offentlig på sosiale medier og i andre kanaler for å påvirke holdninger og handlinger hos lesere og tilhengere med samme interesser, til å markedsføre sine produkter. Dette gjør de i sine egne kanaler og kan for mange forbrukere bli en mer sømløs og genuin form for markedsføring. Dette har i disse tider blitt slått hardt ned på dersom det ikke kommuniseres som annonsering/markedsføring, og det er lover for tydelig merking.
Innholds-publiseringssystem/ Content management system
Content Management System (CMS) er et publiseringsverktøy som hjelper deg med å organisere, lagre og publisere innhold på internett. Et eksempel på et slikt system er HubSpot.
Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk som går ut på å produsere og spre innhold som er av interesse for nye og eksisterende kunder av bedriften.
Content marketing er én del av inbound marketing- metodikken – men en uvurderlig bit av det store puslespillet. Uten innholdsmarkedsføring blir det rett og slett ingen inbound. De to metodikkene er avhengige av hverandre for å fungere: Mens innhold hjelper inbound metodikken i form av å tiltrekke besøkende til nettsiden, konvertere leads til kunder og ikke minst engasjere eksisterende kunder, finnes det også andre verdifulle inbound-prosjekter som eksisterer utenfor omfanget av content marketing.
J
Java, JavaScript
JavaScript er forskjellig fra Java. JavaScript- programmeringsspråket er utviklet av Netscape, Inc., og er ikke en del av Java-plattformen.
I sin vanligste form ligger JavaScript inne i HTML- dokumenter, og kan gi nivåer av interaktivitet til websider som ikke kan oppnås med enkel HTML.
Viktige forskjeller mellom Java og JavaScript:
Java er et OOP programmeringsspråk, mens JavaScript er et OOP skriptspråk. Java lager programmer som kjører i en virtuell maskin eller nettleser, mens JavaScript-kode kjøres kun i en nettleser. Java-koden må kompileres, mens JavaScript-koden er i tekst. De krever også forskjellige plug-ins.
K
Kalde leads
Potensielle kunder som ikke har vist interesse for bedriften eller produktene dine.
Key Performance Indicator (KPI)
KPI er en forkortelse for Key Performance Indicator, eller ytelsesindikator på norsk. En KPI er en kvantifiserbar verdi som viser hvordan bedriften presterer opp mot sine mål. Bedrifter etablerer KPIer for å definere benchmark-verdier som man kan måle utviklingen for over tid.
Kjøpsreisen/ Buyer's journey
Kjøpsreisentil en kunde består hovedsakelig av tre steg: Bevissthet (kunden skjønner at de har et behov); vurdering (kunden vurderer hvordan å løse problemet); og beslutning (bestemmer seg for en løsning på problemet).
Kjøpstrakt/ Sales funnel
Potensielle kunder som ikke har vist interesse for bedriften eller produktene dine. Klikkfrekvens/ Click through rate
Klikkfrekvensen (CTR) er et forholdstall som viser hvor ofte de som ser annonsen din, ender opp med å klikke på den. Klikkfrekvensen er en indikator på hvor godt søkeordene og annonsene dine fungerer. Du kan bruke klikkfrekvensen for å måle hvilke annonser og søkeord som gir gode resultater, og hvilke som bør forbedres. Klikkfrekvensen er antallet klikk annonsen din får, delt på antallet ganger annonsen blir vist: klikk / visninger = klikkfrekvens. Hvis du for eksempel har fått fem klikk og 100 visninger, får du en klikkfrekvens på 5 %.
En høy klikkfrekvens er en god indikasjon på at brukerne synes annonsene dine er nyttige og relevante.
Konverteringsgrad
En konvertering skjer når en besøkende på din side gjennomfører en ønsket handling på veien mot kjøp. Konverteringsgraden er forholdet mellom antall besøkende til en nettside og antallet besøkende som konverterer til leads, uttrykt i prosent. Eksempelvis vil en nettbutikk hvor 10 av 100 besøkende gjennomfører et kjøp ha en konverteringsgrad på 10 %. Når man jobber med konverteringsoptimalisering står konverteringsgraden sentralt i alle analyser og alt arbeid, og vi jobber med å øke konverteringsgraden.
Kostnad per tusende visning (CPM) er et mål som brukes til å angi prisen på 1000 annonsevisninger på en nettside. Hvis en nettsideannonse koster USD 2,00 CPM, betyr det at en annonsør må betale $ 2,00 for hver 1000 visninger av annonsen sin. ”M” i CPM representerer det romerske tallet for 1000.
CPM er den vanligste metoden for prising av webannonser. Annonsører måler ofte suksessen til en CPM-kampanje med klikkfrekvensen (CTR): forholdet mellom antall ganger annonsen klikkes i forhold til totalt antall annonsevisninger.
Kostnad per lead/Cost per lead
Cost per lead (CPL) sier noe om hvor mye en bedrift bruker for å tiltrekke besøkende til nettsiden og konvertere dem til leads. Kostnad per rangeringspoeng/ Cost per rating point
Cost per rating point eller CPP refererer til kostnaden som kreves for å nå et bestemt ønsket mål. Kunderelasjonssystem/ Customer Relationship Management
Customer Relationship Management (CRM), eller kunderelasjonssystem hjelper deg med å holde orden på leadsene du konverterer i ditt eget CRM system, som er en sentralisert kontaktdatabase. Det å ha all din data på ett sted hjelper deg med å redegjøre for enhver interaksjon du har hatt med kunden og hvordan du kan optimalisere fremtidige interaksjoner til å mer effektivt kunne dra dine ideelle kunder gjennom stegene i inbound-metodikken. Kunstig intelligens/ artificial intelligence (Al)
Kunstig intelligens er et forsknings- og utviklingsfelt innenfor datateknologien som benytter teoretiske og eksperimentelle dataverktøy til å studere intelligent atferd, og som bruker resultatene til å konstruere datasystemer som er «intelligente» i den forstand at de er i stand til å løse problemer og lære av egne erfaringer. Mange tenker på utviklingen av roboter og hvordan det vil påvirke fremtiden når de snakker om kunstig intelligens.
L
Landingsside
En landingsside er en nettside som tilbyr et nedlastbart innhold. For at leseren skal få tilgang til innholdet må han eller hun fylle ut et skjema. Disse skjemaene på landingssidene brukes for å samle informasjon om besøkende og konvertere dem til leads. Siden inneholder også vanligvis en sniktitt på det innholdet man får tilgang til om man fyller ut skjemaet. Lead
Et lead er en besøkende på nettsiden som viser interesse for det din bedrift tilbyr. Et lead registreres så snart han eller hun har fylt ut et skjema for å laste ned innhold, abonnert på nyhetsbrev eller blogg, og utført andre aktiviteter.
En slik person/lead er kanskje ikke klar for å kjøpe, men trenger mer informasjon.
Lead flow
Lead flows lar deg enkelt lage og tilpasse engasjerende pop-up skjemaer for å fange opp leads. Det krever ingen utvikler, fungerer på et hvilket som helst nettsted og er helt gratis. Lead scoring
Lead scoringer en metode for å beregne verdien av leads eller potensielle kunder ved å tildele verdier basert på handlinger relatert til deg og det du tilbyr. Verdien til hvert lead varierer fra bedrift til bedrift, men generelt sett blir det vurdert ut ifra interessen som blir vist. Bedriften bestemmer selv hvilken poengskala som skal tas i bruk og ulike handlinger blir gitt ulike poengsummer avhengig av hvor viktige de er for bedriften.
Leadsgenerering
Leadsgenerering er kunsten å tiltrekke seg leads. Du kan gjøre det på flere måter med blant annet kampanjer og sosiale medier. Uavhengig av hvordan du velger å gjøre det handler leadsgenerering om å tiltrekke – og konvertere – fremmede til aktuelle prospekter.
LinkedIn Campaign Administrator
Hvis du vil sponse en oppdatering på en bedriftsside, må du opprette og legge ut en oppdatering på bedriftssiden. Etter at oppdateringen din er lagt ut, kan du fremheve den ved å klikke på knappen Spons nå overfor oppdateringen.
Kampanjeadministratoren lar deg:
Se siden Kontooversikt, som grupperer alle annonsekontoer etter bedriftsside eller presentasjonsside.
Bruke kampanje søk , som gjør at du enkelt kan søke etter og identifisere kampanjer ved navn.
Målrette annonsene dine med forbedrede alternativer.
Bruke detaljerte rapporter til å få oversikt over sosiale handlinger på «Sponsede oppdateringer»-kampanjer.
Se detaljerte diagrammer som viser bransjene, jobbfunksjonene og ansiennitetsnivået til medlemmene som klikker på annonsene dine.
Gå tilbake til kampanjen med utkastformat og redigere den før den er lansert.
Sette opp kampanjer for fremtidige datoer.
Oppleve grensesnittets forbedrede ytelse, slik at du kan bygge og optimalisere kampanjer mer effektivt.
Livstidsverdi/ customer lifetime value
Customer Lifetime Value (CVL), eller en kunde sin livstidsverdi, betyr hvilken verdi du får av en kunde gjennom hele kundeforholdet, altså hvor høy fortjeneste du får av én kunde når du har trukket fra anskaffelseskostnaden.
CAC + CVL = ROI Lokal søkemotoroptimalisering/ Local search engine optimisation
Lokal SEO varierer ved at den fokuserer på å optimalisere en virksomhets digitale tilstedeværelse slik at nettsidene blir vist av søkemotorer når brukere skriver inn lokale søk. Fremgangsmåten for å kapre de øverste plassene i søkeresultatet for lokalt søk er relativt lik fremgangsmåten for generell søkemotoroptimalisering, men det er noen spesifikke ting du må tenke på.
Lokale søk utløser to typer resultater på søkemotorens resultatside: lokale organiske resultater og ‘Local Pack’. De lokale organiske resultatene inkluderer nettsider relatert til søket med lokal relevans. Disse inkluderer ofte kataloger som Yelp, Gule sider og Facebook. Den lokale pakken viser bedrifter som har registrert seg hos Google med «Google My Business» -annonsering (GMB).
M
Markedsføring
Markedsføring er en aktivitet som går ut på å presentere produkter eller tjenester til potensielle forbrukere og brukere for å få flere til å kjøpe.
Det omfatter planlegging, gjennomføring og oppfølging av alle aktiviteter knyttet til distribusjon av varer, ideer og tjenester med den hensikt å tilfredsstille kundenes behov og sørge for lønnsomt utbytte for bedriften. Markedsføring dreier seg derfor ikke bare om «kunsten å selge varer, tjenester og ideer», men også om «kunsten å investere i fornøyde kunder». En slik kundeorientering eller markedsorientering forutsetter oppdatert kunnskap om kundenes behov, livsstil, holdninger, intensjoner og atferd både før, under og etter kjøp og bruk av en vare eller tjeneste. Markedskvalifisert lead/ marketing Qualified Lead (MQL)
Et markedskvalifisert lead er et lead som vist en god del interesse for bedriften ved at han eller hun har lastet ned innhold flere ganger, begynt å abonnere på bloggen og lignende. Det som kvalifiserer et slikt lead er som oftest en oppnådd poengsum i lead scoringen bedriften har satt opp for å avgjøre hvor kvalifisert og salgsklart et lead er.
Sett deg ned med salgslederene dine for å avgjøre hvilken demografi, aktivitet og oppførsel som skal definere en MQL i din bedrift. Basert på definisjonen du oppretter, kan du tildele poengverdier for ulike MQL-kvalifikasjoner for å danne grunnlaget for ditt lead scoring system.
Dette vil bidra til at salgsteamet ditt får leads av høy kvalitet, slik at de kan forbedre produktiviteten, og at salg og markedsføring kan samarbeide bedre for å oppnå gode resultater for begge avdelinger.
Marketing automation
Marketing automationer alle prosesser og handlinger som kan automatiseres slik at du som markedsfører sparer verdifull tid og ressurser. Et eksempel er en workflow med automatiserte e-poster. HubSpot har en programvare som skal hjelpe deg med slike tiltak. Marketing full funnel
En marketing full funnel eller en fulltraktmarkedsføring er en ny strategi i nettbasert markedsføring, og ideen går ut på å bruke penger på lønnsom avkastning.
Metabeskrivelse/ meta description
Metabeskrivelsen, eller meta description på engelsk, er det lille utdraget av tekst som vises i søkeresultater eller i forhåndsvisninger av nettsiden din. Denne teksten har ingen direkte påvirkning på synligheten din, men den er avgjørende for om folk faktisk klikker på lenken din når den dukker opp i søkeresultatet. Det er derfor viktig at denne er godt gjennomtenkt og formulert og at den reflekterer innholdet lenken leder til.
Midten av kjøpskontrakten/ Middle of Funnel
Midten av trakten er vurderingsfasen der man som markedsfører skal produsere innhold som gir svar på problemet kunden har. Her lager man gjerne innhold som presenterer ulike løsninger uten å nevne leverandørnavn eller produktnavn.
Målgruppe
En målgruppe innen markedsføring er en betegnelse på den gruppe mottakere eller kategori av personer, foretak eller organisasjoner som en kommunikasjons- eller markedsføringsinnsats er rettet mot. Målgrupper velges ut etter bestemte kriterier som kjønn, alder, inntekt, utdanning, bosted, forbruk, kundeforhold og adresseliste i en database eller etter bekymringer, utfordringer og mål.
N
Native advertising
Native advertising handler om å skape annonser som passer inn med det øvrige redaksjonelle innholdet på siden. Man forsøker å skape annonser som ser ut som om de kunne høre til på nettsiden de er plassert på, men merker de med “annonse” eller “reklame”.
Node
Node.js er en åpen kildekode-plattform for JavaScript- driftstid for å kjøre JavaScript-kodeserver-siden. Historisk sett ble JavaScript brukt primært til skript på klientsiden, der skript skrevet i JavaScript er innebygd i en nettsides HTML, som skal drives av klient-siden av en JavaScript-motor i brukerens nettleser. Node.js gjør det mulig å bruke JavaScript til server-side scripting, og kjører skript server-side for å produsere dynamisk websideinnhold før siden sendes til brukerens nettleser.
Nøkkelord (keywords)
Et nøkkelord er er ofte et ord eller et uttrykk som er av et signifikant tema. Søkere bruker nøkkelord til å identifisere og sette ord på et problem eller tema som de ønsker å finne mer informasjon om. Som bedrift er det ønskelig å produsere innhold rundt relevante temaeri markedet som hjelper til med å rangere høyt i søkemotorer slik at søkere finner deres innhold. Nøkkelfraser (Long tail keywords)
En nøkkel frase er en veldig spesifisert søkefrase som inneholder tre eller flere ord. Ofte innehar det et hovedord og et tillegg på ett til to ord. Nøkkelfraser er ofte billigere og lettere å rangere for. Søkemotorer er i dag i stand til å forstå flere variasjoner av søk enn tidligere.
O
Omnikanal
Med omnikanal mener man gjerne en form for helhetlig kommunikasjon og brukeropplevelse som man skaper for sine kunder ved å bruke en mengde forskjellige kanaler. Det er i hovedsak brukt når det er snakk om å gi brukere samme opplevelse uavhengig av hvor vedkommende befinner seg, enten det er i fysisk butikk, nettbutikk, sosiale medier eller e-post.
Opphavsrett
Opphavsrett er den rett en forfatter eller skapende kunstner har til sine åndsverk. I markedsføring vil dette i stor grad inkludere domener, bilder og tekst.
Organisk trafikk
Brukes til å referere til de besøkende som lander på nettstedet ditt som følge av ubetalte (”organiske”) søkeresultater. Organisk trafikk er det motsatte av betalt trafikk som er besøkene som er generert av betalte annonser. Besøkende som regnes som organisk, finner nettstedet ditt etter bruk av en søkemotor som Google eller Bing, og kommer derfor ikke fra andre nettsteder. Outbound Marketing
Outbound marketing er et begrep som omfavner de mer tradisjonelle metodene for markedsføring, Dette er typisk messer, masseutsendelse av e-post til kjøpte lister, plakater eller TV-reklame. Disse metodene lar bedrifter kommunisere med de store massene.
P
Pay per Acquisition (PPA)/ cost per acquisition (CPA)
Pris per anskaffelse (CPA), er der annonsøren bare betaler hver gang en nettside-besøkende gjør et kjøp som kan spores direkte etter å ha klikket på den annonsen. Ulike prissettingsmetoder er mer hensiktsmessige for enkelte annonsekampanjer enn andre.
Performance marketing
Performance marketing er målbar markedsføring der resultatene styrer aktiviteten. Performance marketing er en måte å tenke markedsføring på som går på tvers av de vanlige skillelinjer mellom medier, kanaler, formater og prismodeller.
Følgende fire egenskaper definerer en markedsaktivitet som ”performance marketing”:
Detaljert målretting og segmentering
Presis måling av konkrete resultater
Kontinuerlig tilsetning og optimalisering
Fleksibel budsjettering
Performance marketing legger konkret og målbar data til grunn, og snarere enn å fokusere kampanjer på vage antagelser og følelser, fokuserer man på handlinger som faktisk skaper verdi for bedriften, slik som nedlastinger av et viktig dokument, utfylte registreringsskjemaer, timebestillinger eller kjøp.
Med andre ord: I stedet for tradisjonell markedsføring hvor man ikke vet helt hva man får igjen, vil performance marketing kunne rapportere konkrete resultater og hvilken økonomisk verdi som er generert fra kampanjen.
Persona
En personaer en fiktiv personalisering av en typisk person du ønsker å nå, altså er dette målpersone, eller din målgruppe. Beskrivelsen av en slik persona bør inneholde deres behov, mål, bekymringer, utfordringer, hvordan de tenker og hvordan de oppfører seg i en beslutningsprosess. Photoshop
Adobe Photoshop er et avansert bilderedigeringsprogram fra Adobe Systems for rastergrafikk bildebehandling. Programmet ble opprinnelig utviklet for Mac OS, for redigering av skannede bilder.
Pillar content
Pillar contenter et omfattende stykke innhold som går i dybden av et tema. Det kan være en e-bok, whitepaper, video eller en forskningsrapport, som igjen kan brytes ned i mange mindre deler, for eksempel blogginnlegg, infographics og e-poster. Pixeldata
PixelData er et selskap som spesialiserer seg på outsourcing av utvikling av applikasjoner på høyt nivå som øker produktiviteten gjennom dataintegrasjon. De tilbyr intuitive og fleksible bedriftsløsninger som hjelper dagens forretningsaktivitet til å oppnå større operativ effektivitet og redusere kostnader.
Placement optimization
Placement optimization er rett og slett optimalisering av plasseringen til Facebook-annonser for å forbedre resultatet. Du kan velge om du vil at annonsene dine skal vises på andre steder enn kun i Facebook-feeden, som for eksempel på Instagram eller i Audience network.
Pleie av leads/ lead nurturing
Pleing av leadser den målrettede prosessen med å engasjere en definert målgruppe ved å gi relevant informasjon i hvert trinn av kjøpsreisen. Du vil aktivt flytte leadsene du har fått gjennom din markedsføring og leadsgenerering, til det punktet hvor de blir betalende kunder. Eksempler på hvordan man skal pleie potensielle kunder, er gjennom målrettet innhold, pleie gjennom flere kanaler, flere berøringer, rettidig oppfølging og tilpassing. Prediktiv analyse
En prediktiv analyse dreier seg om å kombinere statiske data, for eksempel demografi og tidligere studieresultater, med dynamiske data, for eksempel innloggingsmønstre på læringsplattformer, hvilke dokumenter deltakerne arbeider med eller omfanget av deltagelse i nettdiskusjon. Målet er å forutsi hvordan det kommer til å gå for hver enkelt deltaker, identifisere karakteristiske læringsmønstre for ulike grupper og sette inn relevante tiltak på et tidlig tidspunkt.
De som befinner seg i en antatt risikogruppe kan tilbys ekstra oppfølging, og spesielt dyktige deltakere kan motiveres til ytterligere innsats ved at de får ekstra utfordringer. Innenfor prediktiv analyse tenker man seg også at det skal være mulig å forutsi hva slags læringsaktiviteter som har best effekt for den enkelte.
Programmatiske annonser
Programmatisk annonsering er automatisering av kjøp og salg av stasjonær skjerm-, video-, FBX- og mobilannonser ved hjelp av sanntids budgivning. Programmatisk beskriver hvordan nettkampanjer blir booket, analysert og optimalisert via DSP-grensesnitt (demand-side software), etterspørsel grensesnitt og algoritmer.
Programvare som en tjeneste/ Software as a service
Software as a service (SaaS) er en type programvare som holdes, sikres og administreres av en enkelt leverandør. Den kan tas i bruk på nettet, enkelt tilpasses og blir betjent og støttet av leverandørens egne produkt- ingeniører og kundesuksess-team. Ønsker du å lære mer om hvordan du kan markedsføre SaaS på best mulig måte? Les artikkelen vår her: Hva er SaaS markedsføring?
Prospekt
Et prospekt er en besøkende som har IP-adresse som kan spores tilbake til et bestemt selskap. Et prospekt kan bli til et lead.
PWA (progressive web app)
Progressive Web Apps (PWA) er brukeropplevelser som har rekkevidde av nettet, og er: Pålitelig -laster øyeblikkelig og viser aldri “dinosauren”, selv i usikre nettverksforhold; Rask - Reagerer raskt på brukerinteraksjoner med silkemyke animasjoner og ikke hakkete scrolling; engasjerende - føles som en naturlig applikasjon på enheten, med en overveldende brukeropplevelse. Dette nye kvalitetsnivået gjør det mulig for Progressive Web Apps å tjene et sted på brukerens startskjerm.
Python
Python er et programmeringsspråk for generell programmering. Opprettet av Guido van Rossum og først utgitt i 1991, har Python en designfilosofi som legger vekt på kodelesbarhet, og en syntaks som lar programmerere uttrykke konsepter i færre linjer med kode, spesielt ved hjelp av betydelig white space.
R
React
I databehandling er React (React.js eller ReactJS) et JavaScript-bibliotek for å bygge brukergrensesnitt eller brukerflate. Det vedlikeholdes av Facebook, Instagram og et fellesskap av individuelle utviklere og selskaper. React lar utviklere lage store webapplikasjoner som bruker data og kan endres over tid uten å laste siden på nytt. Det tar sikte på å gi hastighet, enkelhet og skalerbarhet. Reagerer kun på brukergrensesnitt i applikasjoner.
Referral-trafikk/henvisningstrafikk
Henvisningstrafikk er Googles metode for rapportering av besøk som kom til nettstedet ditt fra kilder utenfor søkemotoren. Når noen klikker på en hyperkobling for å gå til en ny side på et annet nettsted, sporer Analytics klikket som et besøk til det andre nettstedet. Opprinnelsesstedet kalles en ”henvisning” fordi
den refererer til trafikk fra ett sted til et annet. Henvisningstrafikk er en av tre statistikker som spores av Google Analytics. De andre er søketrafikk (besøk fra en søkemotor) og direkte trafikk til et domene.
Remarketing/videresalg
Med remarketing kan du vise annonser for personer som har besøkt nettstedet ditt eller brukt mobilapplikasjonen din. Hvis folk for eksempel forlater nettstedet ditt uten å kjøpe noe, kan du bruke remarketing for å gjenopprette kontakten med dem ved å vise relevante annonser på de ulike enhetene deres.
Retargeting
Retargeting konverterer vindushoppere til kjøpere. Vanligvis konverterer 2 % av kundene på det første besøket til en nettbutikk. Retargeting bringer tilbake de resterende 98 %. Retargeting fungerer ved å følge med på folk som besøker nettstedet ditt og vise dine målrettede annonser til dem når de besøker andre nettsteder. ROAS (return on ad spend)
Return On Advertising Spend eller ROAS måler effekten av en digital reklamekampanje. ROAS hjelper nettbaserte bedrifter med å vurdere hvilke metoder som fungerer, og hvordan de kan forbedre fremtidig annonseringsarbeid. ROAS kalkuleres som inntekt generert fra reklamene delt på kostnaden av reklamene.
S
Sales enablement
Sales enablement er en metode innen inbound-salg som handler om at markeds- og salgsavdelingen må jobbe sammen for å oppnå best mulig resultat for begge avdelingene. Dette må iverksettes for at inbound marketing og salg skal fungere optimalt. Men hvordan fungerer det i praksis?
Når salgsteamet har blitt kjent med inbound marketing, er det på tide at man tar i bruk metodikken slik at begge avdelingene skal kunne prestere bedre sammen.
Målet med inbound sales enablement er å skape et salgsteam som closer flere deals. Ved hjelp av riktig metodikk vil dette være enklere og ta mindre tid enn det gjør i dag. Sales Force
Salesforce.com, inc. er et amerikansk informasjonsteknologi selskap med hovedkontor i San Francisco. Selskapet har spesialisert seg på nettskytjenester og programvare for kunderelasjonshåndtering (CRM-system). Salgskvalifisert lead/ Sales Qualified Lead (SQL)
Et salgskvalifisert lead er et lead som har vist intensjon om å kjøpe dine produkter eller tjenester og møtt et lead-kvalifiseringskriterie som bestemmer hvorvidt en kjøper er klar eller ikke. Begrepet brukes til å snakke om prospekter som har gått forbi engasjementstrinnet og kan sendes videre til salgsavdelingen for å konverteres til kunde.
Sanntids Budgivning/ Real time bidding
Real time bidding (RTB) er kjøp og salg av nettannonser via realtidsauksjoner som oppstår i tiden det tar en nettside å laste inn. Disse auksjonene blir ofte håndtert av annonsebutikker eller tilbudsplattformer.
Sidevisninger
Med dette menes en forekomst av en side som blir lastet inn (eller lastet inn på nytt) i en nettleser. En sidevisning er definert som en visning av en side på nettstedet ditt som spores av sporingskoden i Analytics. Hvis en bruker laster inn siden på nytt etter å ha kommet til siden, blir dette regnet som en ekstra sidevisning. Hvis en bruker navigerer til en annen side og deretter går tilbake til den opprinnelige siden, blir enda en sidevisning registrert. Man deler inn både totalt antall sidevisninger og unike sidevisninger.
Smarketing
Begrepet ”smarketing” refererer til et samarbeid mellom salgs- og markedsførings teamene dine, ved hyppig og direkte kommunikasjon seg imellom.
Smarketing innebærer å sette opp målbare mål for hver avdeling som skal bidra et et bedre resultat for både marked og salg. markedsføring Ofte har marked og salg en gjensidig avtalt SLA (service level agreement) å nå, hvor det bestemmes hvor mange salgskvalifiserte leads markedsavdelingen skal levere til salg hver måned, og hvor raskt salg skal følge opp disse leadsene.
Målene bør settes opp sammen og deretter evalueres hver måned for å identifisere muligheter for forbedring for begge avdelinger.
Social selling
Social selling handler om å utnytte ditt sosiale nettverk til å finne riktige prospekter, bygge nettverk, pålitelige forhold og nå dine salgsmål. For eksempel kan du ta kontakt med visse personer innenfor selskaper du ønsker å samarbeide med personlig og invitere dem til å ta del i en markedsundersøkelse. På denne måten kan du bygge relasjoner og få verdifull informasjon fra spennende prospekter samtidig som du gir noe av verdi tilbake til prospektet.
Statistisk sidegenerator/ Static site generator (SSG)
En Static Site generator (SSG) er et kompromiss mellom å bruke et håndkodet statisk nettsted og full CMS, samtidig som du beholder fordelene med begge. I hovedsak genererer du et statisk HTML nettsted ved hjelp av CMS-lignende konsepter som maler. Innholdet kan hentes fra en database, men mer typisk brukes Markdown-filer.
Søkemotormarkedsføring/ Search engine marketing
Søkemotormarkedsføring gir en unik mulighet til å nå en målgruppe i en situasjon hvor de selv er initiativtakerne ved at de søker på det de vil lese om. Man blir gitt muligheten til å svare på et uttrykt behov, og da er det viktig at man er der for å fortelle hvordan man kan levere det brukeren er ute etter.
Det holder ikke bare å legge mest penger i potten, man må også kunne utnytte mulighetene og algoritmene i den aktuelle søkemotoren som å skrive gode annonsetekster tilpasset søk, benytte seg av den nyeste funksjonaliteten for å skille seg ut og kontinuerlig optimalisere budgivningen for å nå ønsket rangering.
Søkemotoroptimalisering/ Search engine optimization
Søkemotoroptimalisering(SEO) handler om å bli synlig i søkeresultater som er relevant for din bransje. Du skal optimalisere nettsiden din slik at både søkemotorene og de som besøker den forstår at du har informasjonen de er på jakt etter når noen skriver inn en gitt søketerm. Dette er ingen enkel oppgave og det er mange elementer som må være på plass for at du skal klatre til topps i søkeresultatene. SEO omfatter blant annet:
Relevant innhold
On-page optimalisering
Lenkebygging
Nøkkelord og nøkkeltemaer
Pillar content
Søkeordanalyse En søkeordsanalyse blir gjort for å kartlegge hvilke søkeord som er viktige for ulike bransjer og nettsider basert på hva folk søker etter i arbeidet med søkemotoroptimalisering. Dersom du bruker feil ord på nettsiden, risikerer du å miste verdifull trafikk og potensielle kunder fordi du ikke er synlig på de søkefrasene folk faktisk bruker.
Søkeordsanalysen er som regel det aller første man gjør når man skal analysere innholdet på en nettside, og den legger ofte grunnlaget for en overordnet innholdsstrategi. I tillegg gir analysen verdifull innsikt om hvilke søkeord man bør investere i dersom man skal investere i AdWords-annonsering(PPC).
T
Takkeside/ Thank You page (TYP)
En thank you page (TYP) er en side en person blir ledet videre til etter at de har fylt ut et skjema. Siden takker vanligvis personen for at de lastet ned innholdet, gir dem tilgang til det de fylte inn skjemaet for å få og forteller dem hva de kan gjøre videre.
Targeting
Targeting handler om å rette en handling mot en spesiell målgruppe med eksempelvis kampanjer og reklamer.
Et eksempel kan være på sosiale medier hvor du kan sette opp spesifikke målgrupper som du ønsker å nå med annonsene dine. Dette kan være basert på demografiske og geografiske faktorer, men også retargeting ved hjelp av eksempelvis Facebook Piksler.
Top-of-mind
Top of Mind er et velkjent fenomen og mål for alle som har drevet med markedsføring av en virksomhet eller en merkevare. Ved å gjenta budskapet ofte er målet å være i toppen av bevisstheten til kunden i det en beslutning skal tas.
Topic clusters
Tema-klynger, eller topic clusters, er innholds klynger som er sammensatt av en pillar page og undertemaer som hovedtemaet er sammensatt av, eksempelvis ulike bloggposter. Ved å flytte fokuset fra nøkkelord til temaer og organisere innholdet ditt i såkalte “topic clusters” vil du øke sannsynligheten for at nettopp ditt innhold dukker opp i søkeresultater knyttet til dette temaet. En tema-klynge bør inneholde 6-8 undertemaer som omhandler spesifikke spørsmål som kundene dine kan være interessert i relatert til hovedtemaet på temasiden.
Toppen av kjøpstrakten/ Top of Funnel (ToF)
Toppen av kjøpstrakten kan sammenlignes med bevissthetsstadiet der en person forstår at de har et problem som kan løses, og begynne å lese seg opp på problemet eller utfordringen.
U
Unike besøkende
Dette er alle besøkende som er inne på nettsiden på daglig basis. Det vil si at dersom en person besøker siden tre ganger i løpet av dagen blir dette regnet som tre besøk, men én unik bruker. Dette er selvfølgelig basert på maskinen en bruker benytter seg av, og selv om samme bruker er innom nettsiden fra to forskjellige maskiner blir dette regnet som to unike brukere. Samme gjelder hvis flere forskjellige personer besøker nettsiden fra samme datamaskin, dette blir da regnet som én unik bruker.
USP/ Unique Selling Point
Baserer seg på å fremheve unike faktorer og fordeler man har å tilby for å differensiere seg fra konkurrenter. - Henning Nilsen
UX- User Experience/ Brukeropplevelse
UX omfatter alle aspekter av sluttbrukerens interaksjon med bedriften, dens tjenester og produkter. Det gjelder å skape en god brukeropplevelse ved å møte brukernes behov, gjøre det enkelt å navigere seg rundt på nettsiden og gi sine kunder mer enn det de forventer.
V
Varmt lead
Et Lead er en person som har vist mer interesse i hva du har å tilby enn vanlige abonnenter. Et lead vil typisk ha fylt ut et skjema med mer enn kun en e-postadresse, ofte i bytte mot tilgang til et innholdsprodukt på ditt nettsted, for eksempel en e-bok.
Videomarkedsføring
Videomarkedsføring går ut på at du bruker video for å markedsføre din merkevare, produkt eller tjeneste. Videmarkedsføring kan innebære kundeuttalelser, videoer fra live-arrangementer, how-to filmer, forklarende videoer, bedriftsopplærings-videoer, virale (underholdnings) videoer og mer.
Viral kampanje
Betegnelsen kommer fra virus. Følgelig er viral markedsføring definert som et viralt fenomen, der et konsept kopierer og sprer seg av seg selv.
Et eksempel på viral markedsføring er når du ser en morsom video på Youtube. Du ler og koser deg, og dette gir deg lyst til å dele videoen med vennene dine, for eksempel ved å sende dem en lenke på Messenger. Dette er en av hovedgrunnene til at Youtube har blitt en fenomenal suksess og i skrivende stund rager som nummer 3 på Alexas trafikkrangering.
W
Wordpress
WordPress er et publiseringssystem for nettsteder skrevet i PHP og som benytter seg av en MySQL-database. WordPress brukes for å administrere innhold som oppdateres ofte, spesielt blogger.
Workflow
Dette er et viktig element når du skal pleie leads automatisk. Workflows er mer enn bare spisset e-postmarkedsføring. Det er et verktøy som lar deg sette opp kriterier for hvilke personer som automatisk skal ledes inn i en e-post sekvens.
Y
YouTuber
En Youtuber er en person som laster opp, produserer og opptrer i videoer på video-delesiden Youtube. Personen har ofte mange følgere og kan av den grunn tjene penger. Mange Youtubere blir sett på som influencere.
Å
Åpningsgrad/ Opening Rate
Åpningsgrad beregnes ved å dividere antall e-postmeldinger åpnet av totalt antall sendte e-postmeldinger, unntatt tilbakekalte meldinger. Mange e-postleverandører gir deg A/B-testvariabler som emnefelt og leveringstid for å forbedre din åpningsgrad.
-FrkHjortland