Å lage en strategiplan er essensielt for selskapet ditt. Ved å følge disse 5 punktene kan du bygge merkevaren din, bli kjent med kundene dine og vite hvordan du kan følge med på konkurrentene dine
Sett målbare mål
En fordel ved å legge en god strategi for markedsføringen din er å sette seg et godt mål. Det å forstå målet og hvorfor man setter det, er en god start.
“Really understanding the goal you´re trying to hit is the first step on reaching it”
Eksempel:
Misha er fotograf og startet nylig å produsere videoer for kunder. Hun vil at alle sine vanlige kunder skal vite at hun nå tilbyr å ta bilder og lage videoer. Hun skriver dermed denne kampanjen
“Jeg vil sørge for at 100% av alle kundene mine vet at jeg tilbyr å lage videoer i tillegg til fotografering. Jeg vil sende ut e-poster og legge ut poster om dette på sosiale medier i to måneder. Etter 3 måneder fra starten av promoteringen vil jeg ha minst en video kommisjon fra 15% av mine vanlige kunder.”
Know your audience
Vit hvem du snakker til. Hvis du ikke vet nok om de du ønsker å nå ut til, så vil du streve med at budskapet ditt blir tatt vel imot. Den enkleste måten å sørge for at du ikke lager en utvannet, generell kampanje er ved å tenke at kundene dine er hver sin personlighet - dette gjør det enklere å huske hvem som er din nøkkelgruppe eller hovedmålgruppe.
Tenk på hvem kundene dine er og sett de i tre eller fire forskjellige grupper
Ta hver av gruppene og tilegn de en karakter
Gi gruppene et navn, bilde og personlighet og lag såkalte personas/ avatar - sjekk det gjerne ut HER
Et lurt tips er å rangere kundegruppene dine! Før du starter så vær klar over hvilke av kundegruppene som er viktigst for deg. Eksempel:
Misha får alltid oppdrag til å ta bilder i bryllup. Som oftest så er det brudgommen eller brudens søster hun snakker med på bryllupsdagen, men Misha vet at hun må snakke med bruden selv for å sørge for at avtalen er i boks. Slik at Misha sin første kundepersona er en nervøs brud.
Hennes neste oppdrag er å ta bilder for et lite, men lokalt selskap. Som oftest ønsker disse kundene bilder til nettsiden, kataloger eller brosjyrer. Så hennes neste kundepersona er Jakob som har drevet en liten café i 3 år og ønsker nå å dekorere caféen på nytt og lansere en ny nettside.
Misha vet at om selskapet hennes skal vokse så må hun ha større kunder som ber om faste oppdrag. Hun har ingen av disse kundene enda, men det er hennes neste mål for selskapet hennes. Slik at hennes tredje kundepersona er en markedssjef for et stort selskap i byen. De lanserer nye produkter hver måned og hver gang de gjør det, så trenger de en fotograf.
Kjenn din merkevare
Ditt selskap er hvordan og hvorfor kundene valgte det fremfor konkurrentene dine. Du kan se på det som selskapet sin personlighet. Så det er verdt å definere - hva du står for? Hva er dine sterkeste personlighetstrekk? Og hvordan når du ut til kundene dine gjennom bilder du bruker på nettsiden til hvordan du ordlegger teksten du bruker i e-mail?
Gå gjennom disse punktene for å se om du faktisk vet hva selskapet ditt står for
Hvem er dine kunder? Lag en liste over dine grupper, persona, visualiser og ranger de. Dette kan hjelpe deg til å svare på de følgende punktene
Hvilke problemer ønsker du å løse ? Fra dine kunder sitt perspektiv - hvilke utfordringer vil du løse for dem ? Visualiser verdien!
Hva er dine særegne fordeler ? Lag en liste hvor du skriver tre til fem fordeler dine kunder får fra å velge dine tjenester/produkter, gjerne fordeler kundene ikke får hos andre.
Hva kan selskapet ditt love? Se på det som et løfte. Hva kan du love dine kunder ? Dette er ofte noe som kan avgjøre om kundene vil være hos deg eller gå over til konkurrentene dine.
Hvordan passer alt sammen ? Av det du har skrevet ned fra de tidligere punktene - hvordan passer det sammen ? Skriv et lite avsnitt som dekker alle punktene. Det går helt fint om det overlapper og blir litt rotete. Det viktigste er at når du er ferdig så sitter du igjen med et viktig budskap.
Kan du tilpasse det? Nå kan du prøve å rydde litt opp i avsnittet ditt. Ta tiden og se over det på nytt og på nytt til du sitter igjen med en klar beskjed som innebærer alt som er viktig for deg. “What are your strongest character traits ? And how do they translate into your presence - from images to language?”
Følg med på konkurrentene dine
Konkurrentene dine er ikke bare de som tilbyr samme produkt eller tjeneste. Du kan se på konkurrentene dine på tre måter ;
Direkte konkurrenter - det selskapet som tilbyr samme produkter eller tjenester
Indirekte konkurrenter - selskaper som kanskje tilbyr andre produkter men som er i samme prisklasse og i samme gate som deg.
Konkurrenter - dette er selskaper som kjører en lignende stil som deg og tilbyr kanskje mye av det samme - dermed dere har samme målgruppe.
Du bør vite hvem som er konkurrentene dine. Her kan du lære når de gjør noe feil og noe riktig. Bli inspirert når de vinner og bruk deres forskjeller til å fremheve hva som gjør din tjeneste/produkt unikt.
“Try out your competitors - buy the products, read their reviews, explore their website and sign up for their newsletter”
Følg med på responsen gjennom prosessen
Du har kommet et stykke ved å vite hvordan du skal drive prosessen, bygge selskapet, få flere kunder og ikke minst vokse kundeforholdet ditt. Men det er viktig å følge med på prosessen så du kan justere planen etter hva som får best respons. Det er mange forskjellig ting du kan følge med på (metrics) men hva som er “god” respons er helt opp til deg.
“There are lots of different things you can measure (metrics) - but a benchmark of what a `good´ score is (KPI), will depend entirely on you”
Eksempel:
Hvis du poster en video på sosiale medier så følg med på :
Hvor mange seere videoen har
Hvor mange seere kontoen får
Hvor mye engasjement du får (likes, kommentarer og hvor mange som deler)
Videre klikk til nettsiden din
Ledetråder eller potensielle kunder fra postene dine
Sammenligne økning i leads fra video posten din mot en post uten video
Før du starter med å poste så finn ut av hva du ønsker å nå med innlegget. Tenk over punktene over og ha 1 eller 2 punkter som hovedfokus. Du kan måle mye forskjellig ut ifra ønskene dine. Så sett dine mål og følg med på tall for å se hvordan kontoen din vokser.
Håper noen av disse punktene kan hjelpe deg!
- FrkHjortland
Commenti