Det er mange forskjellige typer av konkurrentanalyse som vil gi forskjellig resultat. Noen av de mest effektive er SWOT analyse, strategisk gruppeanalyse og kundereise-kartlegging.
La oss se på hva som er viktige steg for konkurrentanalyse:
Identifiser hvilke konkurrenter du vil analysere
Gjør research på konkurrentenes markedsføring
Benchmark resultatene opp mot industrien
Utmerk nye muligheter som kommer underveis for å nå målet ditt.
Det er viktig å holde et øye med flere forskjellige konkurrenter - ikke bare de som tilbyr samme service eller produkter til lignende pris.
Ikke alle konkurrentene dine hører til i samme industri og ikke alle er ekte konkurrenter. Ved å analysere forskjellige konkurrenter, så kan du evaluere hvordan ditt selskap presenterer seg og lage en liste over selskaper du vil følge med på.
Forskjellige konkurrenter kan være:
Toppspillere i din industri
Merkevarer som tilbyr lignende innhold
Nettsider som konkurrerer om de samme søkeordene
Nettsider hvor kundene dine kan krysssurfe
For analysen din så er det lurt å definere hvilke type konkurrenter du følger med på, direkte og indirekte. Du kan utføre separate analyser på forskjellige konkurrenter for å få en spesifikk informasjon.
Når du har definert hvilke type konkurrenter du vil følge med på, så kan du begynne å følge med på strategien deres over tid. Du vil følge med på endringer og engasjement de har i sine kanaler, og ikke minst mengden og kvaliteten på innholdet som blir gitt ut.
Slik vil du kunne se hvilke av deres markedsføringsstrategier som er mest effektive, hvor de underpresterer, muligheter og risikoer. Alt dette kan hjelpe din egen strategi.
Fokuset bør være på å kunne svare på spørsmål som disse :
Hvilke markedsføringskanaler gir mest respons?
Hvilket innhold resonnerer best med publikum?
Hvor kommer de fleste av følgerne deres fra?
Hvilke søkeord gir mest engasjement?
Ved å forstå konkurrentenes motganger og oppturer, så kan du slutte å gjøre din strategi i blinde, og ta i bruk data som du finner som en del av dine beslutninger.
Helt til slutt må du se deg selv i speilet. Se på dine egne data sammenlignet med konkurrentene dine, og merk hvilke område du utkonkurrerer dem og hvilke område du må jobbe mer med.
Når du går gjennom hvilke strategier som gjorde det bra hos deg og dine konkurrenter, så er det viktig å vite hvorfor det ble for eksempel en suksess og ikke bare hva som ble suksess. Sett rimelige mål for deg selv så du kan lære og bedre et område over tid, så kan du gå over til et nytt mål.
En siste ting som er viktig å huske på er at konkurrentene dine vil optimalisere og tilpasse seg etter industrien og hva kundene deres engasjerer seg med, så dermed er det viktig at du analyserer konkurrentene dine over tid.
Pro Tip :
Foreta markedsføringsundersøkelser for å måle dine konkurranseanalyser. Du vil få enda mer kontekst i hvordan veksten din ble og blir påvirket av markedstrender og svingninger.
-FrkHjortland
Σχόλια